Friday, February 24, 2006

Alhamdulillah



Alhamdulillah...setelah mengambil cuti dua hari untuk 'observe' anak...si little hero tidak perlu admit di wad.Pertemuan hari ini, memang memuaskan hati pakar Akif, Professor Jessie de Bruyne.
Mana taknya, peluang bercuti aku gunakan sepenuhnya untuk memantau Akif.


Bermula dengan makan minumnya, hinggalah memastikan pernafasan dan tahap oksigennya mencukupi.
Bab makan Akif tak bermasalah. Bagi jelah apapun, semua dia makan. Nasi putih, nasi minyak, semua ok. Sayur makan, masakan pedas pun makan. Tapi, bab minum susu...aduhai, kena bergaduh dulu baru dapat
habiskan susu sebanyak 135ml tu. Sabar jelah...

Dah selesai bab makan minum, aku akan pastikan setiap pagi lepas dia bangun tidur, aku akan buat chest physio. Menepuk-nepuk dada, sisi dan belakang badannya memang dah menjadi kebiasaan Akif sejak ditahan di wad dua tahun lalu.

Kira-kira 15 minit kemudian, bermulalah episod yang paling menyampah bagi Akif..iaitu membedungnya dengan selimut besar untuk mengelakkan tangannya menepis agenda aku seterusnya. Agenda suction aku bermula untuk mengeluarkan kahak yang terkumpul di paru-paru dan saluran
pernafasannya.

Kadang2 tu, hampir 1 jam juga menyedut kahaknya tu. Tengok keadaan, kalau banyak...lama lah. Kalau sikit, sekejap aje. Tapi untuk dua hari ini, memang aku pulun habis sebab tak nak dia kena tahan di wad. Hasilnya,
dia boleh balik rumah dan aku meneruskan rawatan rutin terhadapnya.

Aku pun dah terbiasa dengan kerja-kerja 'nurse' tu. Apa tidaknya, bermula hari pertama dia disahkan mengidap penyakit paru-paru kronik tu, aku dah mendalami pelbagai perkara mengenai perubatan dan
perawatan. Doktor dan nurse di PPUM pun tak lokek beri ilmu kepada kami, ibu bapa yang mempunyai anak yang sakit. Jadi, mudahlah aku nak merawat Akif jika apa-apa berlaku padanya.


Tapi, bila time aku tak boleh handle sendiri, aku kena juga menyerahkan Akif kepada doktor. Setakat
ni baru dua kali kot aku menyerahkan Akif, selebihnya aku yakin dengan kemampuan aku merawat sendiri Akif.


Alhamdulillah, keyakinan diriku semakin bertambah, terutamanya dalam urusan kesihatan Akif.
Mudah2an, selepas ini aku terus menjadi yakin, yakin dan yakin lagi...

No comments: