Friday, September 01, 2006

Malam Merdeka


Pada malam merdeka lepas, aku diassign ke talk mengenai kemerdekaan di Selangor Chinese Assembly Hall. Program anjuran Suaram, CIJ dan beberapa NGO tu membariskan beberapa panelis. Antaranya, Dato' Khalid Jaafar, peguam Lina Joy, Malik Imtiaz, Pengarah CIJ, Sonia Radhrawa. Start program dalam kul 8 sampai 11 malam.

Actually, aku bukan nak citer pasal talk tu. Lagipun, bukan banyak sentuh pasal merdeka secara langsung. Mereka banyak cakap pasal perlembagaan. Itupun, waktu aku ngan Adon, Din, Wan dan Amirul masuk, semua mata panelis tertumpu kat kitorg. Rupa2nya, aku sorang je yg bertudung waktu tu. Yang lain, ramai kaum Cina dan India. Melayu, ada la beberapa kerat.

Balik dari talk tu, tinggal aku ngan Adon jek. Yang lain, dah lari ke KLCC sebab nak cover malam merdeka. So, aku ngan Adon menapak ler ke stesen monorail, nak balik opis. Mak oii...ramaina umat nak pi pesta. Kat area situ ramai Cina la yang naik. Kalau LRT Putra, soheh ramai Melayu!!

Satu tren sampai, tak dapek nak nyelit. Aku ngan Adon lari kat pintu belakang sekali. Aiseh...Adon sorang je yg sempat nyelit. Itupun pintu dah separuh tutup. Kalau aku masuk jugak, mau terbelah dua jasad aku..hihi.

Cuak gak tinggal sorang2 kat platform tu. Nak pulak time malam2 pesta muda-mudi ni. Dah ler tak biasa ngan area tu. Dalam hati, mintak2 Adon tunggu kat Titiwangsa, sebelum menapak ke masuk ke opis. Kalau idak, mati keras aku nak jalan sorang2 ke opis. Dah masa sama, aku tepon hubby bagitau Adon dah lepas dan suh dia tunggu aku kat stesen.

Sampai je tren, aku nyelit masuk. Fuh! Lega...kat belah belakang ni, orang tak ramai ngat. boleh la bernafas lagi. Tapi, lepas je dua stesen penuh semula. Time tu memang berhimpit-himpit ler. Macam dalam tin sardin.

Dari dalam tren, aku jenguk2 ke bawah nengok suasana di Bukit Bintang. Mak aiii...ramainya orang. Selalu tengok kat tv jek, kali ni depan mata. Bila sampai kat Bukit Bintang, Imbi...dah ramai yang turun. Lega yang teramat lega...Bila tren dah lengang, tetiba aku nampak kelibat cam seseorang yang aku kenali.


Leeerr...mamat ni turun kat mana plak? Rupanya Adon turun kat Imbi, untuk tunggu tren yang aku naik. Bagus gak Adon ni...ingat dia kat kawan. Maklumlah, dah malam kan. Nak pulak malam pesta gitu...Thanks Adon :)

Sampai kat Titiwangsa, hubby dah tunggu. Pi makan dulu kat Kg Baru. Sempatlah menengok warga kota sambut merdeka melalui tv kat restoran tuh.

Waktu balik, kat Bulatan Pahang...punyalah semput nafas aku tengok mat rempit ni. Dah ler hon bertalu-talu. Cilok sana cilok sini, terberenti keta2 kat situ sebab bagi laluan kat diorang. Actually, bukan nak sangat bagi laluan kat diorg...tapi kalau terlanggar diorang lain pulak jadinya.

Dalam hati aku terdetik...la, macam ni rupanya kemerdekaan mereka.

p/s: Esoknya, tengok di Buletin Utama camana warga kota berpesta. Ngeri wooo...yang sedihnya, ada yang tak tau Rukun Negara bila ditanya! Tengok pulak kat Edisi Siasat di Melaka, pasangan muda mudi ditangkap khalwat dengan keadaan yang mengaibkan!!! Alahai...

No comments: