Friday, June 02, 2006

Hati Yang Terusik


Hujung minggu lalu, saya ditugaskan untuk membuat liputan mengenai Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) sempena lima tahun penubuhannya. Majlis itu diadakan di Kelab Century Paradise, Taman Melawati dan dihadiri kira-kira 200 orang.

Entah mengapa, malam itu hati saya begitu tersentuh. Saya sudah biasa mendengar keluhan daripada para isteri yang suami mereka ditahan bertahun-tahun. Saya sudah biasa mendengar mereka marah-marah pada ISA dan Pak Lah. Tapi, malam itu saya mendengar keluhan dari anak-anak kecil yang kehilangan bapa mereka.

Naluri keibuan saya begitu terusik bila mendengar keluhan mereka. Di awal kata-kata mereka ketika mengenalkan diri dan nama bapa mereka, suasana sudah mula sebak. Anak-anak ini mula bernada serak, dan adakalanya tenggelam terus dalam suara kesyahduan mereka. Aduhai...deritanya mereka. Lebih-lebih lagi wajah-wajah ayah mereka turut menghiasi skrin yang ditayangkan.

Air mata saya mengalir. Naluri saya terusik. Betul-betul terusik. Sedih mengenangkan anak-anak kecil ang telah kehilangan ayah mereka bertahun-tahun. Ada yg masih berada di dalam kandungan ibu kita ayah mereka ditahan.

Aduhai berapa lama lagi kesabaran ini mampu dipertahankan? Berapa lamakah derita ini akan berpanjangan? Wahai Pak Lah...bebaskan ayah mereka. Jika tidak pun, bicarakan mereka!

2 comments:

Khaleel said...

Gitulah...sedangkan cubit peha kiri terasa...apatah lagi...!

Jong said...

salam,
MANSUHKAN ISA!