Wednesday, March 08, 2006

Selamat Hari Wanita


Hari ini merupakan hari wanita. Maka kedengaranlah suara-suara yang mengatakan bahawa wanita hari ini tidak lemah dan seiring dengan lelaki. Kedengaran jugalah suara-suara yang meminta supaya hak para wanita, samada ibu, isteri, anak gadis, pekerja wanita dijamin kemartabatannya.

Tetapi sejauh mana wanita itu dimartabatkan? Sejauh manakah wanita itu mahu dimartabatkan? Sejauhmanakah wanita itu berusaha untuk memartabatkan dirinya sendiri?

Dulu-dulu, sudah kedengaran kata-kata yang melarang wanita dari dieksploitasikan, berkumandang saranan yang mengatakan bahawa wanita tidak boleh dizalimi oleh mana-mana lelaki, biarpun suami sendiri. Apatah lagi lelaki asing!

Tapi, saranan dan kata-kata itu hanya tinggal kenangan. Setiap tahun, pada hari wanita, di kala seluruh Malaysia melaungkan hak-hak berkenaan wanita....masih ramai wanita yang teraniaya dan dizalimi tanpa disedari.

Siapakah yang menzalimi mereka? Suami, abang, bapa, majikan, rakan-rakan atau pemimpin? Atau mereka sendiri yang menzalimi diri?

Jika wanita yang mendedahkan sebahagian tubuh untuk iklan dikatakan eksploitasi dan menghina wanita itu sendiri, siapakah yang melakukan eksploitasi itu? Syarikat iklan atau wanita itu sendiri yang membiarkan dirinya dieksploitasi?

Kepada para wanita, bersediakah kita mengharungi kehidupan di zaman penuh ranjau ini? Bersediakah kita memperkasakan diri bagi memartabatkan diri sendiri? Renunglah...

2 comments:

Khaleel said...

idak tahu...yang pasti...wanita itu sebaik-baik ciptaan Allah Maha Esa...hargailah wahai teman!

Khaleel said...

ishhh...posting dah lama...wanita lain tarak kaaa mau komen...koman betulla hangpa semua!